Saturday, 13 August 2011

Ramadhan Tiba Lagi..

...Sedar xsedar sudah hampir 2 mggu kita berpuasa...sekejap jer msa blalukan.. hopefully msih blum terlambat la utk sy ucapkan slmt mnjalani ibadah puasa di bulan yg mulia ini..(dh lmer xupdated blog.. gitulah..maaf yer)..bulan penuh keberkatan kan.. bulan yg mulia ni jgk la yg byk mnguji ksabaran dan iman kita kan..

Cakap pasal puasa ni teringat zaman2 time dulu2...(meh kita flashback)...msti byk kngan kan.. kdg2 bila kita flashback msa lalu, rsa lucu pon ader.. tp dr sgala yg blalu dlu lah kita belajar sesuatu..btul x?? Dulu umur 6 tahun duk blaja kat tadika, mak ayah dah ajar puasa.. tp sekerat hari jela.. msa tu klu nmpak org jual ais krim, rsa meleleh jer air liur ni makan, lgsung xtahan dugaan..dulu2 puasa mak ayah jnji nk bg duit klu dpt pusa stgh hari pon jadilah.. tu yg best sbnrnya.. nk dpt duit raya byk..time umur 7 thun.. puasa penuh dah.. dlm hati berkira2 bper duit dpt nnti msa raya sbb puasa penuh.. hihihi.. (malu plak bile tringat.. huduh benar rupenya prngai kcik2 dlu.. tp xleh nk kata jgk.. sbb disebalik sume tu, mak ayah cuba nk memotivasikan diri kita berpuasa jer..at least xder lah liat sgt nk puasa kan)..bunga api xyah kata la.. tiap2 mlm nk main n pling syok time tu kad raya jdi plihan.. zmn skg sms,xpon fb, twitter jer..tpi yg lama tu la memori terindah..

Bila dah masuk 8 tahun ke atas, barulah faham kenapa kita berpuasa sbnarnya.. ingat ustazah ckp kat sekolah dulu..lebih kurang cm ni la..

          
".....Puasa ni bukan sekadar menahan lapar dan dahaga shja, tapi mengajar kita erti ksabaran, mulut kena ckp bnda yg elok2, xleh mengumpat, tgn tu kena pelihara tuk buat benda2 baik bkn mncuri, telinga tu dgr yg baik2 jer cam ayat2 al quran..kaki tu biarlah melangkah ke msjid bukan ke tempat2 yg xelok..kita disuruh puasa sbb bila kita puasa kita tahu mcm mner prasaan org yg ssh xmakan xminum xder duit.. bukan mcm kita senang jer nk cri makanan.. org ssh nk mkn pon xder duit.. jdi bila kita puasa kita tau mnghargai org2 yg ssh ini.. kita yg senang ni kenala byk bersedekah..10 sen pon dikira sedekah tau.. Allah syg org yg berbuat baik di bulan puasa..pahala pon byk kita dapat..ini tak, puasa sebab nk dpt duit banyak.. mane boleh cm tu.. kurang pahala nnti.. biar kita ikhlas tau.. nk dpt phala n Allah sayang tak...."  

Itu yg ustazah sy pesan dulu.. walaupun pengertian puasa tu merangkumi byk aspek yg boleh dikupas, tapi pada umur yg begitu, itu pun sudah memadai.. so start dari tu saya dan rakan2 berubah.. msing2 sibuk nk dapat pahala.. nmpak jer cikgu turun dari kereta, msing2 berlari kat cikgu tolong angkatkan beg, nk dapat pahala pnya pasal..

Bila dah belajar jauh2, berpuasa jauh dari pndangan keluarga, satu pngalaman yg baru juga.. yelah sblum ni sahur mak ayah kejut, berbuka mak ayah sediakan, tp skg sume ats diri sndiri.. xbngun sahur alamatnya lapar n lesu lah ke kelas nnti.. tp smgt lgi berpuasa sbb ada kawan2 disisi.. best jgk kan, berbuka ramai2.. bkunjung ke bazar ramadhan bersama2..Time zmn belajar ni lah pling best dalam hidup ku.. waktu ni lah, ku dan dia spend masa bersama2 berbuka puasa bersama2..tapi bukan hari2 lah, sbb dia pon blajar kat tmpat lain, tapi ksanggupan dia dtg berbuka sama tu lah, wat ku terharu.. kami mncari juadah berbuka bsama kawan2 yg lain juga.. best sgt. tp skg dah xleh mcm tu.. duk jauh2 sgt.. bebuka sndri lah jwbnya..tapi seriously zmn blaja mmg best bila bulan puasa..tibe2 tringat kat nasi air pasar Pak Tuyu, kuih muih pasar Batu 6... Makanan dari negeri Terengganu ni mmg pyah dah la nak jmpa kat negeri lain kan.. tu yg special sgt tu mknan tu.. (...hurm.. bila la nk dpt gi sna lagi ni..)

Bila masing2 dah bkerja ni, ssh dah nak bkumpul ramai2 kan.. puasa sbgai sorg pekerja ni pon mncabar jgk.. (1st time raya sbgai pkerja...huwaaaa... thun ni kena kuar duit raya la plak.. xdpt duit raya dah la..)... balik kjer naik tren, pergh... tok sah kata la.. mmg mncabar ksabaran... msing2 berebut nk naik tren smpai umah awal.. nsib baik en bos bgi blik awl bulan pose ni, klu x bebuka dlm train la jwbnya.. Lagu2 raya dah pon berkumandang sama.. msing2 sibuk mbuat persiapan kan.. Tapi harus diingat.. jgn kita melebih2 dan mbazir, utamakan bulan puasa ni dulu..(peringatan tuk diri ni jga..) ... yg dah main mercun bunga api bagai, hati2 yer... nnti org raya kat umah kamu raya atas katil hspital plak..kan haru namenya tu..Pe pon selamat menjalani ibadah puasa ya u olls... smga ramadhan kali ini memberi seribu makna buat kita semua...




No comments:

Post a Comment